Keresés
  • CB

Ne gyilkold le a weboldalad!

A leggondosabban felépített tartalom is könnyedén elvérezhet, ha weboldalad megjelenése nincs összhangban a mondanivalóval és nem vonzó a célközönségnek. Cikksorozatunk második részéből megtudhatod, hogyan válaszd meg a megfelelő külcsínt!



Ha csak nem személyes honlapot készítesz saját szórakoztatásodra, a célod pedig nem más, minthogy veled és a te világoddal ismertesd meg a véletlenül oldaladra tévedőket, a weboldaladnak nem neked kell tetszenie, hanem a látogatóknak!

Persze nem árt, ha olyan weboldalad van, ahova te is szívesen látogatsz, de ha sikeres weboldalt szeretnél készíteni, akkor a megjelenésének tökéletesen kell illeszkednie a témához, és vonzónak kell lennie célközönséged számára.


Mi illik a témához?


Alapvetően minden téma esetén két dolgot tehetsz. Az egyik, a könnyebb áthatolás, ha követed az általános elvárásokat, a konvenciókat, és képi világban, színekben egyaránt azt választod, amit a legtöbb hasonló témájú oldal. Természetgyógyász témájú oldalon például előnyös, ha a zöld szín dominál, a képek gyógyfüvekről és gyógynövényekről szólnak. Csokoládéval foglalkozó oldal esetén a sötétebb és világosabb barna színeket érdemes használni, különféle csokoládék, kakaó ültetvények és kakaóbab fotókkal körítve. Az ilyen megjelenéssel, feltéve, hogy ízlésesen sikerül megvalósítani, nagy hibát nem követhetsz el. Látogatóid egyből fogják tudni, mivel foglalkozik a weboldalad, és otthonosan érzik magukat nézegetése közben.

A merészebb választás, amikor szakítasz a konvenciókkal. A megszokottal szembemenni azonban kétélű fegyver. Ha jól sikerül megvalósítanod, oldalad könnyen beég a látogatók fejébe, és azonnal megkülönböztet a hasonló témájú oldalaktól. Ám, ha túlságosan elrugaszkodsz az adott témához tartozó kötelező elemektől, az egyediség öncélúvá válik, a felhasználók nem fogják jól érezni magukat az oldaladon, nem fogják szeretni, a megjelenéseddel pedig többet ártasz, mint használsz. Egy tejtermékekkel foglalkozó oldalnak nem érdemes fekete vagy szürke színekkel kísérleteznie, ahogy egy fehérneművel foglalkozó oldalnak sem érdemes a sárga árnyalataival játszani.

Ez az oldal egy kávézó megjelenését vette kölcsön, de nem öncélúan, hanem a márkanévhez és a szolgáltatás lényegéhez szorosan kapcsolódik. Ha lájkolod az oldalt és szívesen térsz ide vissza, azt jelenti majd számomra, hogy jól dolgoztam:)


Ki a célközönséged és mi lehet vonzó a számára?


A célközönség meghatározása külön cikket érdemel, ezért erre a témára később még részletesen visszatérek, de a lényegét már most fontos leszögezni. Bármilyen témájú weboldalt készítesz, el kell döntened, kihez akarsz szólni (lásd korábbi írásunk a Minek neked weboldal?). Szólhatsz a hozzád hasonló emberekhez, szólhatsz felsővezetőkhöz, szólhatsz gyerekekhez és szólhatsz szülőkhöz. Bárkihez szólhatsz, de tudnod kell, ki az. E nélkül esetlegessé válik, éppen ki bukkan rá oldaladra és ki fog rajta elidőzni.

Ahogy te sem mész be minden boltba, minden étterembe és nem szállsz meg akármelyik szálláshelyen, az interneten szörfölők sem ragadnak le minden oldalon. Csak azon, amely közel áll az ízlésükhöz, értékrendjükhöz és persze olyan témával foglalkozik, amely érdekli őket.

Ha tudod, hogy ki a célközönséged, könnyen megtalálod a hangnemet, a stílust, amellyel hozzájuk kívánsz szólni, és könnyebb dolgod lesz weboldalad külsejének kialakításával is. Ha például esküvői ruhákról szól a weboldalad, választhatsz cicomázott, romantikus, uszályos külsőt, lágy tónusokkal. Ha viszont az alternatív célközönséget akarod megszólítani, már oldalad külsejével, színekkel, betűtípusokkal és formavilággal egyaránt sugallnod kell, hogy itt senki se számítson Kate Middleton ruhakölteményeinek világára.

Természetesen nem árt, ha ismersz személyesen is olyanokat, akik az általad választott célközönségbe tartoznak, tipikus viseletüket, szokásaikat, de a Facebook oldaluk idővonalát böngészve is számos benyomást gyűjthetsz róla, miket osztanak meg, milyen oldalakat lájkolnak. Első weboldalt, miként az első vállalkozást is célszerű olyan témában indítanod, amelyben te magad is otthon érzed magad. Így bizonyára nem nehéz támpontokat gyűjtened a fő célközönséged ízlésvilágáról.


Sablonokkal vagy nélküle?


Ha már tudod, milyen weboldalt szeretnél a témához és a célközönséghez illeszkedően, akkor jön a legnehezebb feladat: a megvalósítás. Hacsak nem vagy grafikus, és más területről sincs tapasztalatod, rutinod az arculat kialakításában (pl. alkotóművész vagy, festesz, fotózol stb.), tegyél le arról, hogy saját magad láss hozzá a tervezéshez. Hiába a rengeteg cikk az interneten szakemberek tollából, az újabbnál újabb grafikai alkalmazások, több éves, több évtizedes szakmai tapasztalatot nem pótolhatsz ezekkel.

A nagy webtárhely szolgáltatók rengeteg olyan tematikus sablont kínálnak, amelyeket profi designerekből, webergonómusokból és más szakemberekből álló teamek készítenek. Ezek a sablonok számos olyan grafikai és megjelenésbeli szabályt figyelembe vesznek (betűtípusok, színek összhangja, megjelenési arányok), amelyekre a laikus nem is gondol, de amelyek nélkül az oldal sutának, rendezetlennek tűnik, és nem kelti a professzionalizmus benyomását.

Nem árt viszont észben tartani, hogy ezek a sablonok BÁRKI számára hozzáférhetőek, és ha adott témához (pl. fotóművészeti portfólió oldal) készültek is, hiányzik belőle az a megkülönböztető jegy, amitől a weboldalad egy url-ből a TE oldaladdá válik. Képzeld csak el, milyen kínos, ha egy konkurensed ugyanazzal a sablonnal jelenik meg a piacon!

Ha csekély erőforrásból dolgozol (értsd: nincs pénzed egyedi arculattervezésre költeni), válaszd ki a saját területedhez leginkább illő sablont, de próbáld meg azt, amennyire lehetséges, megfelelő képekkel, jól megválasztott betűtípusokkal minél inkább egyedivé tenni. Már egy jól megválasztott háttérkép sokat segíthet abban, hogy egyértelművé tedd, mi az oldalad célja, és kikhez szeretnél szólni, illetve mitől más, mint a többi hasonló témájú oldal.

Sok websablon kínál különféle színkombinációkat, és az interneten is található számos mankó, amelynek segítségével a weboldaladhoz választott színek megfelelő összhangban lesznek egymással, ami az esztétikus megjelenés alapfeltétele. Ez az oldal (http://colorschemedesigner.com/csd-3.5/) az egyik kedvencem, ahol nem csak megtalálhatod az általad választott színhez leginkább illő színeket és árnyalatokat, de a végeredményt is megtekintheted egy sematikus weboldal formájában.

A színekkel történő kísérletezésnél azonban soha ne veszítsd szem elől, hogy az oldaladnak nem csak vonzó megjelenésűnek, de használhatónak is kell lennie. Ezért sötét háttéren világos betűt csak olyan oldalak esetén használj, ahol a képek dominálnak és nincsenek hosszú, egybefüggő szöveges tartalmak (ha megfigyeled, minden híroldal világos hátteret és sötét betűtípust használ).


Ne babrálj a fontokkal!


Bármily csábító foglalatosság a gyári sablonok betűtípusait változtatgatni, és elképzelni, vajon melyik adna karakteresebb külsőt az oldaladnak, óva intelek ettől. A megfelelő tipográfia megválasztása sokkal összetettebb feladat, mint a színkombinációk, ráadásul a betűtípusnak nem csak szépnek, figyelemfelkeltőnek kell lenni, hanem olvashatónak is. Ha gördeszkás oldalt készítesz, és kézírásos (script) betűtípusra állítod a bekezdés alapbetűtípusát (amely a folyószövegekben megjelenik), senki nem akar az oldaladon két bekezdésnél többet olvasni, mert az ilyen betűtípusok olvasása egyszerűen FÁ-RASZ-TÓóóó!


Miért fizessek az arculatért?


Ha van némi befektetői kereted, profi arculattervezéssel hosszú évekre megalapozhatod a tartalomhoz illő formavilág kialakítását. A szakember által kidolgozott szín és formavilág, mely kifejezetten a te témádhoz, stílusodhoz, igényeidhez szabottan készült, túl azon, hogy biztosan nem tartalmaz amatőrizmust sugalló megbicsaklásokat, végigvonulhat minden megjelenéseden, a Facebook oldaladtól a molinókon keresztül a szórólapokig és névjegyekig. Ha van egy kis stílusérzéked, egy jól megtervezett arculat alapján a következőkben bármit is csinálj weboldaladon, illetve közösségi felületeiden, sosem lóg majd ki a lóláb.

Jómagam a legtöbb weboldalnál mindig arculattervezővel készíttetem el legalább a design alapelemeit (logó, színvilág és betűtípus).


Ne félj tanácsot kérni!


Azt mondják, minél többet tudunk, annál inkább rájövünk, mennyi mindent nem tudunk. Ha cikkeink kapcsán elbizonytalanodtál, vagy úgy gondolod, se időd, se energiád, legfőképpen pedig kedved nincs ahhoz, hogy magad bajlódj a beállításokkal, Coffee Break szolgáltatásunk révén levesszük ezt a terhet a válladról.

2 megtekintés0 hozzászólás

COFFEE

BREAK​​

© 2015 Minden jog fenntartva CURIOCITY Kft.

  • facebook
  • Twitter Clean
  • w-googleplus
COFFEE BREAK
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now